Direktlänk till inlägg 19 juni 2018

Psykisk ohälsa

Av myrealworld - 19 juni 2018 00:08

Innan en visste bättre kunde jag inbilla mig att depression och psykisk ohälsa syns på utsidan.
Som att jag kunde se vad andra led av och hur det tyngde de.
Jag kunde inbilla mig att det tillståndet hade en viss skepnad eller en viss figur.
Skitigt hår, ovårdat yttre, ointresse av klädval, sorgsen min, rödgråtna ögon...
Såklart att det är en överdrift men jag trodde en kunde se.
Jag trodde också att skepnaden var konstant. Att en som var deprimerad var konstant sorgsen och gråtig.

Nu vet jag bättre. Inte hur andra känner sig men hur det är för mig.

Depression och ångest är ingen skepnad eller en viss figur. Inte heller är den konstant.
Det är snarare ett smycke du bär på. Ibland glädjs du åt det och ibland är du förbannat trött på hur den får dig att känna. Det tynger dig men också lyfter dig och påminner dig om framsteg Du kanske har tagit.
Det är en del av dig.
Du bär det trots att du inte alltid visar hur den får dig att känna. Du vet att den finna där som en konstant påminnelse om allt du behöver prioritera för att skiten inte ska barka hän.
Den påminner dig om självhat men också om självkärlek. Den får dig att minnas det som smärtar men också det som läker. Den visar allt om hur värdelös en kan känna sig men också på din inneboende styrka.
Den säger att du inte är älskad och att du är ensam men om du kämpar och tar hjälp kommer motsatsen att uppenbara sig.

Livet är inte sorgsna miner och gråt.
Livet är vackert, smärtsamt, kärleksfullt, ångestfyllt, lyckligt, ensamt, vänskap, skratt, gråt, framgångar, motgångar, svaghet och styrka. Allt detta och med, omvartannat. Hela tiden.

Vissa går vidare och andra lever med detta smycke. Bär det i perioder och tar av sig den och lägger den i skrinet ett tag till det är dags att bära det igen.
En påminnelse om att inte glömma sig själv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av myrealworld - 28 januari 2019 23:46

Hej vänner! Jag kommer sluta blogga här och istället skriva på www.Tolou.se Min blogg har alltid fungerat som min ventil då jag började blogga när jag led av min depression för snart 10 år sedan. Jag har mått bra av att dela mina tankar och d...

Av myrealworld - 25 januari 2019 19:24

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 1254608282"

Av myrealworld - 24 januari 2019 10:01

Vi har haft en fördjävlig höst med alla tänkbara sjukdomar. M har drabbats hårt och varit sjuk lääänge. Igår fick läkarna napp och det visar sig vara Twar. Han har nu fått ny medicin och jag hoppas så att han ska tillfriskna. Han har haft hög feb...

Av myrealworld - 1 januari 2019 01:23


Vid matbordet kring nära och kära gick vi laget runt och alla fick berätta det bästa med 2018. Några berättade om nya anställningar, andra om ett mer hälsosamt liv och min syster om att hon slutade röka. När min tur kom var det för privat att dela ...

Av myrealworld - 17 december 2018 10:57

Efter min penicillinkur och en sjukdomsperiod på ca 9 veckor var det dags för vår stora som åkte på halsfluss och fick ta två antibiotikakurer då de gav honom fel första gången. Sedan var det dags för M som nu är inne på sin fjärde vecka av sjukdom...

Presentation


Somewhere in between myself and I you will find Me.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards