Alla inlägg den 5 mars 2015

Av myrealworld - 5 mars 2015 21:01

För två veckor sedan blev jag peppad av en på gymmet att öva för att klara av att göra chins.
Förklarade att jag kunde med motståndsband men inte själv.
Han gav mig två- tre veckor och idag gjorde jag en jävla chinsjävel själv!!!!
Den glädjen. Så jävla stolt över att jag utmanar mig själv i det "omöjliga".
Fuck yeah.
Till sommaren ska jag klara minst 5.

Av myrealworld - 5 mars 2015 10:17

8:e mars, nu på söndag, är det internationella kvinnodagen.
Det är så otroligt komplext och bitterljuvt.

I min värld låter det som ngt festligt en borde fira. 'internationella KVINNODAGEN'.
Ungefär som att det fastställdes en dag för en kamp som är förbi. En dag vi ska fira för att vi nu är erkända som människor och lika mkt värda som våra lika.

Det köps blommor och äts tårta och sägs "Grattis".
Vilket iofs är väldigt fint och uppvaktning är ju alltid uppskattat men thats not it.

Denna dag är en påminnelse.
En påminnelse om hur viktig kampen är.
Kampen för allas lika värde, kampen för ett jämställt samhälle utan förtryckande strukturer. Kampen mot patriarkala strukturer.

Jag sörjer de strukturer som förtrycker, kuvar, hotar vår existens.
Strukturer, kulturer och samhällen (hela världen med andra ord) som upprätthåller förtrycket av kvinnor.
Allt från våldtäkter, sjuka ideal, att ständigt bli påmind om att kvinnor inte har samma värde som män, förlöjligandet av feminism, olika lön för lika arbete.

Listan är sorgligt nog lång.

Jag fördomer världens syn på kvinnor/icke västerländska/HBTQ-människor/fattiga osv.

Så ni förstår att 8:e mars är en dag som ska påminna oss om att kampen INTE är över på långa vägar.
Vi måste fortsätta kämpa och ta fighten. Vi behöver bli fler som förstår allvaret.

Presentation


Somewhere in between myself and I you will find Me.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards