Direktlänk till inlägg 20 februari 2015

Ett NEJ är alltid ett Nej.

Av myrealworld - 20 februari 2015 21:54

Så, kan vi prata om ordet och känslan Nej.

Mitt stora barn var på väg hem från förskolan igår, med sin pappa och sitt syskon, när en förskolekompis springer fram och kramar mitt barn och avslutar det hela med en puss.

Min sambo berättade detta för mig och ikväll vid middagsbordet frågade jag mitt barn om händelsen.
Först ville han inte prata om det och sa ngt i stil med: "massor med hemligheter".
Till sist kom orden och han berättar att denna förskolekompis ofta pussar honom. Och på frågan var svarade han överallt. Mitt barn har försökt lösa problemet genom att gömma sig och därmed invara synlig för det barnet.
Vi pratade om det och skrattade men sedan frågade jag om han tyckte det var jobbigt.
Vilket han sa att han tyckte ibland.

Vi pratade om hur viktigt det är att den kompisen respekterar att hans NEJ-känsla.
Vi pratade om hur han kunde säga stopp och hans lösning var fortfarande att gömma sig.
Jag berättade för honom att om ngn på mitt jobb varje dag skulle springa fram och pussa mig överallt skulle jag anmäla hen till både polisen och cheferna (fröknarna).
Han lyssnade.
Han kom på att han kunde säga stopp och visa ett stopp med handen.

Jag hamnade efteråt i en besvärlig känsla av att inte se det "snuttegulliga" med att mitt barn har en beundrare som inte respekterar hans gränser. "Men det är ju sååååå gulligt". Eller?

Vad lär jag mitt barn genom att tycka att det är gulligt när han känner obehag? Jo, att det är okej att skita i andras gränser för det är ju såååååå gulligt...
"Hen är ju bara käääär i dig" "det är för att du är så söööööt"
*kräks*

En behöver inte överreagera med vi behöver alltid lyssna till den rådande känslan. I detta fall: Nej.

Nej, det är inte okej med fysisk kontakt som skapar obehag i ena parten även om de är barn.
Nej, det är inte okej att behöva acceptera ngn annans positiva känslor om de inte är positiva för mig/dig/barnet.

Barn behöver få sina gränser respekterade för att kunna respektera andras. De behöver bara rätt verktyg för att känna och säga ifrån.

Mitt barn skulle testa själv, säga stopp (och gömma sig).

Jag är stolt över mig själv över att jag lär mitt barn att ha makten över sin kropp och nej, jag tycker inte denna story var ett dugg gulligt när det framkom att mitt barn inte gillade det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av myrealworld - 28 januari 2019 23:46

Hej vänner! Jag kommer sluta blogga här och istället skriva på www.Tolou.se Min blogg har alltid fungerat som min ventil då jag började blogga när jag led av min depression för snart 10 år sedan. Jag har mått bra av att dela mina tankar och d...

Av myrealworld - 25 januari 2019 19:24

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 1254608282"

Av myrealworld - 24 januari 2019 10:01

Vi har haft en fördjävlig höst med alla tänkbara sjukdomar. M har drabbats hårt och varit sjuk lääänge. Igår fick läkarna napp och det visar sig vara Twar. Han har nu fått ny medicin och jag hoppas så att han ska tillfriskna. Han har haft hög feb...

Av myrealworld - 1 januari 2019 01:23


Vid matbordet kring nära och kära gick vi laget runt och alla fick berätta det bästa med 2018. Några berättade om nya anställningar, andra om ett mer hälsosamt liv och min syster om att hon slutade röka. När min tur kom var det för privat att dela ...

Av myrealworld - 17 december 2018 10:57

Efter min penicillinkur och en sjukdomsperiod på ca 9 veckor var det dags för vår stora som åkte på halsfluss och fick ta två antibiotikakurer då de gav honom fel första gången. Sedan var det dags för M som nu är inne på sin fjärde vecka av sjukdom...

Presentation


Somewhere in between myself and I you will find Me.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards