Alla inlägg den 6 februari 2015

Av myrealworld - 6 februari 2015 00:02

Läget är just nu extra allt.
Som ett McDobaldsmål och plusmeny delux.
Extra oroligt, extra kritiskt, extra känsligt, extra hatiskt och ännu mer.
Människor mördas utan eftertanke. Eller vad vet jag? Det kanske finns människor i krigszon som hatar det de gör.
Men faktum kvarstår. Barn, små som stora mördas, vuxna, gamla, sjuka, oliksinnade...
Nutidens anarki, i Guds namn.
Sen sitter vi här och förbannar världen, maktmännen, deras religion.
Vi slutar inte här, för vi är extremt rädda, utan vi hatar allt som är läskigt och ni vet hur läskigt precis allt är i mörkret?!
Trädet, i mörkret, som liknar ngt från våra mardrömmar blir en hel skog och allt runtomkring är en arme av demoner som vill äta oss hela.
Så är det för oss nu.

Då behöver vi pausa, precis som i mörkret. Vi behöver stanna upp, få ner pulsen och tända ljuset.

Idag, efter att ha sett x antal kommentarer på Facebook från en och samma person om muslimer var det dags att tända ljuset.

Jag skrev ett meddelande. Frågade hur hen tänkte, speglade hens egna ord och lyssnade.
Fick svar om privata upplevelser som bidragit till detta hat.
Jag lyssnade och fortsatte fråga och spegla.
Fick till svar att muslimer (IS) kommer hit, våra "egna" soldater får inget, våra skattepengar går till fel saker och muslimer som begår våldtäkt ska skickas hem för att våra barn ska vara trygga.
Att jag inte ska ta det personligt för jag är snäll även om jag skulle vara muslim.

Jag svarade att alla ska vara lika inför lagen för att vi ska vara trygga. Om vi inte har samma regler för alla kommer kaos att uppstå. Att om vi dömer våldtäktsmän och utvisar de ska alla som begår det brottet utvisas. Oavsett födelseort.
Om människor mördar, kränker, hotar, krigar så borde lagen styra vad vi ska göra med dessa människor och deras val. Deras etnicitet, födelseort och religiösa tillhörighet ska inte vara avgörande. Deras handlingar och brott ska ligga till grund för vilket straff de ska få och en svensk ska få samma straff som en utlandsfödd.

Jag påpekade hur farligt det är att börja sprida sina icke så rumsrena tankar på fb som dessutom grundar sig på dennes erfarenheter.

Jag berättade även att jag inte tar det personligt utan som omänskligt.
Jag skulle kränka alla om jag berättar vad jag tycker om religion men jag låter bli. Jag önskar bättre för mänskligheten. Jag vill även tro att mina barn är trygga när det inte tutas i en massa fördomar.

Jag bemötte, lyssnade och tog till samtalet som hjälp.
Vi behöver göra det. Vi behöver fråga människor när de sprider hat.
Vi behöver hjälpas åt.

Presentation


Somewhere in between myself and I you will find Me.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards